Godt plot, godt driv og gode karakterer🖐

Agnes Ravatns siste bok, Dei sju dørene,  er en herlig bok som nesten leses av seg selv. En fornøyelig bok med andre ord.

Det handler om litteraturviteren Nina Wisløff og hennes mann, helsebyråden. De må flytte fordi huset skal rives og gjøre plass for bybanen  i Bergen. De har en datter som er lege, som ønsker seg leiligheten familien eier. Der bor det for tiden en alenemor. Mor og datter besøker henne for å se på leiligheten. Datteren er  pågående og ganske freidig i sin framferd. Et par dager senere er leieboeren  borte, sporløst forsvunnet.  Politiet  setter igang etterforsking. Det gjør litteraturviteren Nina Wisløff også, på sin måte. Tidligere har hun utbasunert i en offentlig sammenheng at litteraturvitere burde være etterforskere, ikke politiet.  Resten av plottet er i kjent stil. Det legges ut spor, kalde og varme spor. Selve oppbyggingen av storyen må være et skoleeksempel på klassisk dramaturgi. Alt fra anslaget, til videre utvikling av plot;  konflikt, spenning og løsning. Når løsningen  kommer, stoler vi  ikke helt på at det er løsningen. Vi venter  på en overraskelse ..og. .%#*+#@  jeg anså mannen som en mulig gjerningsmann, men jeg hadde ikke tenkt på svogeren ?!@&:?&? . boka klarer fint å holde på spenningen. Det er kult!

Boka er skrevet som en dagbok. Det i seg selv gir tempo og driv.

Ravatn skriver godt, og  plottet er bra. Det er også litt fiffig hvordan Ravatn bruker elementer fra eventyr, som feks tittelen. Hun viser også til ulike  teorier fra bl..a.  Bruno Bettelheim, Freud og Aritoteles. Det bakes fint inn i historien, men det er akkurat på grensen.

Fire  øyne på en terning, kanskje fire og et halvt øye.. Det er ikke helt som Ravatns første roman, Fugletribunalet.
Men Ravatns leverer! 🖐

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s